Een boek als marketing instrument? Laat me niet lachen!

14-01-2020

Wij gaan het decennium in van de Millennials. Die lezen echt geen boeken meer.

Ik hoor het hem nog zeggen. Mijn zakenpartner Alexander en ik hebben een toonaangevend marketing bedrijf uitgenodigd voor onze marketing. Dat vonden we wel profi en ook nodig in deze tijd. Dus gewoon direct een toonaangevend bureau uitnodigen. Daar zat hij voor ons in de fauteuil: de marketing expert. Beetje kaal. Ik moest direct denken aan die reclame van die softe ingehuurde personeel manager die op tafel schreeuwde: EVEN NIET!!! Deze marketingman had dezelfde uitstraling. Boeken waren blijkbaar voor mietjes en fossielen. Het klopt dat ik inmiddels al grijs ben en mijzelf er op betrap dat ik bij het woord millennial altijd direct moet denken aan dat hilarische YouTube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Uo0KjdDJr1c.

Misschien had hij wel gelijk.

Ik zal het u precies voortekenen heren Kwee en Bosgoed. Uw bedrijf heet BosworX. Nou waar denk je dan direct aan? Eeh, stotteren we beiden. BOMEN!! natuurlijk: BOMEN. BosworX = bomen werken!! oreerde hij. Hij wou nog net niet op tafel springen. U heeft voornamelijk contact met managers, directeuren en bestuurders? Eh, ja meestal wel. Kijk we gaan het als volgt doen. Bij marketing is het belangrijk dat je het niet incidenteel doet maar dat het heel lang duurt. Het is het beste om meerdere jaren campagne te voeren. Ik zie Alexander al enigszins licht in het hoofd worden en denken: Jij denkt echt dat ik jou meerdere jaren geld ga geven zonder een enkele garantie. Dwaas. Ik begin zelf het gesprek wel leuk te vinden en zeg: Interessant, vertel!

Nou we gaan eerst al jullie contacten een blanco zakje met bomenzaadjes sturen en verder niets. Twee weken later een zakje potgrond blanco. Twee weken later een schepje. Twee weken later een gieter. Etc. Etc., Voel je ‘m al komen? We laten hen bomen planten? Bossen! Werken! Associatie met bosworX maken. CO2 vrij, duurzaam. Langdurige campagne. Ik kan me het gesprek verder niet zo goed meer herinneren want ik zat intussen al te tellen hoeveel boeken er in de kast stonden en Alexander was al geconcentreerd bezig om de apps op zijn telefoon opnieuw te rangschikken. Kost een paar centen die marketing jongens maar dan heb je er ook niks aan. Dat is ‘m dus niet geworden.

Wat hebben we dus wel gedaan? Een boekje geschreven.

Ondanks het hilarisch millennium filmpje is het ogenschijnlijk algemene gedachtengoed dat er niet meer wordt gelezen niet waar. Ik heb het even heel wetenschappelijk onderzocht middels twee google queries: Er wordt zeker minder van papier gelezen. Je moet daar aan toevoegen dat ondanks het steeds groter wordende digitale leesaanbod, Nederlanders nog steeds het vaakst van papier lezen. Een groot deel van de lezers combineert het lezen van papier met het lezen van scherm (49 procent)en het percentage lezers onder laagopgeleiden daalde sterker dan onder hoogopgeleiden. Hoe hoger het opleidingsniveau, des te hoger is het aandeel lezers.

Hmmm. De mensen die wij willen bereiken, vinden een boekje misschien toch leuker dan een zakje boomzaadjes. We hebben wat huiswerk gedaan. Het moest een actueel probleem zijn. Iets wat iedereen triggert en iets met story telling. Nou dat leek ons niet zo moeilijk. Dat moet toch binnen twee maanden lukken. Aan de slag. En warempel binnen twee maanden hadden we het boekje “Ransomware onderschat, onzichtbaar en dodelijk" op de plank liggen.

Bestel ons boek op Bol.com

Nou twee prutsers, die denken dat ze even een boekje kunnen schrijven en laten maken, dat moet wel de flop van het jaar worden. We hebben het boekje verkocht, weg gegeven, naar bedrijven gestuurd, aan de hele wijk als sinterklaas cadeau gegeven en op scholen uitgedeeld. En het resultaat: niets dan positieve feed back. We zijn daardoor bij echt veel uitgenodigd om langs te komen. Klanten, seminar bezoekers, bekenden en onbekenden. Ze waren allemaal enthousiast. Zelfs mijn oma heeft het gelezen riep iemand. (Dat vond ik de leukste overigens).

Resumé

Ik hoop dat het dure marketingbureau het niet persoonlijk opvat maar een boek als marketing instrument heeft ons wel degelijk aan het lachen gemaakt.

Natuurlijk zijn we niet blind voor ontwikkeling. Online en print horen samen, vandaar dat wij besloten hebben ons nieuwe boekje te publiceren in een blog op linkedin èn uiteraard in boekvorm. Met deze blog alvast de aankondiging dat u binnenkort meer van bosworX kan verwachten. Wilt u op de hoogte blijven, maak connectie of volg ons op LinkedIn.

Yangkie Kwee
DGA, AVG, Security expertise, Klankbord strategisch & tactisch, ICT, processen, entrepreneur

 

Yangkie Kwee, Een boek als marketing instrument? Laat me niet lachen!

Deel op Social Media

bosworX VIR-BI gecertificeerd
ISO27001
ISAE3000
bosworX SaaS gecertificeerd
bosworX ITIL gecertificeerd
ISAE3402 type 2 certificaat bosworX apeldoorn
Certificering en Compliance bosworX ict Apeldoorn NEN7510